logo

Inovatif

Foto bertiga membawa sial, yang di tengah akan mati dulu?


Dalam kalangan masyarakat kita banyak yang beranggapan bahwa foto bertiga adalah terlarang kerana mereka percaya boleh menyebabkan orang yang di tengah akan mengalami nasib malang, malah mereka percaya boleh menyebabkan kematian. Misteri larangan foto bertiga ini sudah sejak lama menghantui masyarakat, sama ada golongan yang muda ataupun yang tua, yang tinggal di kota atau pun di kampung, ramai diantara mereka yang masih mempercayai hal tersebut. Malah orang yang sudah berpendidikan tinggi pun masih mempercayainya.

Kepercayaan yang berkembang luas di masyarakat ini kalau diselidiki lebih jauh, ternyata bukan berasal dari ajaran Islam. Sumber kepercayaan ini berasal dari kepercayaan non Islam yang mengkeramatkan angka tiga. Mereka mempercayai bahwa angka tiga merupakan angka suci untuk Tuhan, dan jika dikaitkan dengan manusia akan memberi kesan buruk. Kilatan yang muncul dari ‘flash’  kamera dipercaya akan mengambil salah satu nyawa mereka, iaitu dia yang berada di tengah ketika berfoto bertiga. Namun jika ditelaah dalam padangan Islam, maka tidak ada kaitannya antara foto bertiga dengan meninggalnya seseorang. Siapapun boleh mengambil foto bersama dengan orang lain tanpa perlu bimbang jumlah tiga karena takut mendapat malapetaka

Kepercayaan bahawa foto bertiga membawa malapetaka sehingga membawa kematian sewajarnya ditolak oleh mereka yang mentauhidkan Allah yang Esa agar tidak termasuk dalam golongan yang dimaksudkan dalam firman Allah, “Dan apabila dikatakan kepada mereka, “Ikutlah apa yang telah diturunkan Alah,” mereka menjawab, “(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapatkan dari (perbuatan) nenek moyang kami.” (Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?” (QS. Al-Baqarah: 170).

So, bila kebetulan sahabat anda ada yang pernah mengambil foto bertiga. Lalu tak lama kemudian ada yang meninggal. Bukan bererti itu kerana kutukan disebabkan foto bertiga. Tapi kerana memang ajalnya sudah tiba. Oleh sebab itu jangan kotori aqidah kita daripada hal-hal yang berbau syirik. Tidak ada yang boleh memberikan manfaat dan mudharat kecuali Allah. Maka tauhidkanlah Allah. Janganlah kita memiliki keyakinan yang tidak benar. Dengan meyakini bahawa foto bertiga boleh menimbulkan bencana atau mengundang sial kepada manusiaSemoga kita diselamatkan dari kesyirikan. Semoga kita senantiasa diberikan hidayah oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk selalu mentauhidkannya. Dan agar hati kita dijauhkan dari was-was syaitan. Dan agar senantiasa kita meyakini bahawa yang dapat memberikan manfaat dan mudharat hanyalah Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Inovatif

About Inovatif -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :