logo

Inovatif

7 lapisan bumi


Salah satu fakta tentang alam semesta sebagaimana dinyatakan dalam Al-Qur’an adalah bahawa langit terdiri atas tujuh lapisan.


“Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikanNya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.” (QS. Al Baqarah:29)

“Kemudian Dia menuju langit, dan langit itu masih merupakan asap. Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya.” (QS. Fussilat:11-12)

Kata “langit”, yang kerap kali muncul di banyak ayat dalam Al Qur’an, digunakan untuk mengacu pada “langit” bumi dan juga keseluruhan alam semesta. Dengan makna kata seperti ini, bermaksud bahwa langit bumi atau atmosfera terdiri dari tujuh lapisan.

Pada zaman ini telah terbukti bahawa atmosfera bumi terdiri atas lapisan-lapisan yang berbeza yang saling berlapis. Lebih dari itu, seperti dinyatakan dalam Al Qur’an, atmosfera terdiri atas tujuh lapisan. Para ilmuwan menemukan bahawa atmosfera terdiri diri beberapa lapisan. Lapisan-lapisan tersebut berbeza dalam ciri-ciri fizik, seperti tekanan dan jenis gasnya. Lapisan atmosfera yang terdekat dengan bumi disebut TROPOSFERA. Ia membentuk sekitar 90% dari keseluruhan ruang atmosfer. Lapisan di atas troposfera disebut STRATOSFERA.

LAPISAN OZON adalah bahagian dari stratosfera di mana terjadi penyerapan sinar ultraviolet. Lapisan di atas stratosfer disebut MESOSFERA. . TERMOSFERA berada di atas mesosfera. Gas-gas terionisasi membentuk suatu lapisan dalam termosfera yang disebut IONOSFERA. Bagian paling luar atmosfera bumi membentang dari sekitar 480 km hingga 960 km. Bahagian ini dinamakan EKSOSFERA. (Carolyn Sheets, Robert Gardner, Samuel F. Howe; General Science, Allyn and Bacon Inc. Newton, Massachusetts, 1985, s. 319-322)

Keajaiban penting lain dalam hal ini disebutkan dalam surat Fushshilat ayat ke-12, “… Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya.” Dengan kata lain, Allah dalam ayat ini menyatakan bahawa Dia memberikan kepada setiap langit tugas atau fungsinya masing-masing. Sebagaimana dapat difahami, tiap-tiap lapisan atmosfira ini memiliki fungsi penting yang bermanfaat bagi kehidupan umat manusia dan seluruh makhluk hidup lain di Bumi. Setiap lapisan memiliki fungsi khusus, dari pembentukan hujan hingga perlindungan terhadap radiasi sinar-sinar berbahaya; dari pemantulan gelombang radio hingga perlindungan terhadap kesan meteor yang berbahaya.

Salah satu fungsi ini, misalnya, dinyatakan dalam sebuah sumber ilmiah sebagaimana berikut: Atmosfera bumi memiliki 7 lapisan. Lapisan terendah dinamakan troposfera. Hujan, salju, dan angin hanya terjadi pada troposfera. (http://muttley.ucdavis.edu/Book/Atmosphere/beginner/layers-01.html). Sebuah keajaiban besar bahwa fakta-fakta ini, yang tak mungkin diketahui tanpa teknologi canggih abad ke-20, secara jelas dinyatakan oleh Al Qur’an 1.400 tahun yang lalu.

Inovatif

About Inovatif -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :