logo

Inovatif

Setelah berabad menjadi rahsia. Inikah resipi KFC?

Si pembocor mengaku mendapatkan resepi ini daripada isteri kedua Kolonel Sanders. Tapi benarkah ini rahsianya?

Dream – Seorang pemuda bernama Joe Ledington, mengaku memiliki 11 ramuan rahsia yang digunakan oleh Harland David Sanders (lebih dikenmali sebagai Colonel Sanders), pengasas restoran makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC). Malah, Leddington pun mendedahkan kepada umum.

Sumber daripada  Mirror.co.uk, pada 29 Ogos 2016, Leddington mendakwa mendapatkan resepi tersebut daripada isteri kedua   Sanders. Resepi rahsia ini terselit  dalam scrapbook milik anak saudara Leddington.

“ Sebelas herba dan rempah ini sangat rahsia,” kata Leddington kepada Chicago Tribune.

Leddington mengatakan, tulisan resepi makanan yang ditulis tangan ini menyatakan bahawa resepi rahsia ini adalah campuran tepung terigu dengan garam, thyme, daun basil, daun oregano, lada hitam, lada putih, jahe, paprika, celery salt, garlic salt, dan mustrard kering.

Berikut ini adalah perincian campuran 11 bumbu rahasia ayam KFC.

2/3 sendok makan (sdm) garam

1/2 sdm thyme

1/2 sdm daun basil

1/3 sdm oregano

1 sdm celery salt

2 sdm garlic salt

1 sdm lada hitam

1 sdm mustard kering

4 sdm paprika

1 sdm jahe

3 sdm lada putih.

Sebelas bahan rahsia ini dicampur dengan 2 mangkuk tepung terigu.



“ Saya menyebutnya bahan rahsia kerana tak ada yang tahu pada tahun 1950 apa itu lada putih dan cara menggunakannya,” kata nya.

Anehnya, Leddington pun membuat suatu pernyataan yang mengejutkan. Dia menyebut tak pernah memperlihatkan resepi rahsia itu kepada Chicago Tribune.

Sementara itu, pihak KFC mengeluarkan pernyataan kepada New York Times dan mengatakan bahwa banyak yang mendakwa resepi bumbu rahasia ayam KFC dan tak ada yang benar. “ Termasuk resepi yang dinyatakan oleh Leddington,” .

Inovatif

About Inovatif -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :