logo

Inovatif

Jembatan kaca Cina ditutup sementara 13 hari setelah pembukaan


Jambatan di Zhangjiajie ini menghubungkan dua ngarai yang berketinggian 300 meter
Jambatan berlantai kaca di Zhangjiajie, China yang dikabarkan sebagai pemecah segala rekod, ditutup hanya 13 hari setelah peresmian pembukaannya.Sumber mengatakan bahawa pemerintah merancang melakukan suatu projek  umum yang tidak jauh daripada kawasan tersebut. Jadual pembukaan kembali jambatan itu akan diumumkan kemudian.
Tetapi jaringan televisyen CNN melaporkan, menurut seorang jurucakap jambatan yang membentang di atas jurang yang menganga itu 'tidak dapat menampung jumlah ramainya pengunjung.' Dia mengatakan tak terjadi kecelakaan dan tak ada pula retak atau pecah pada jembatan itu. 
Jambatan Zhanjiajie ini menghubungkan dua ngarai yang berketinggian 300 meter

Menelan belanja $3.4 juta, jembatan sepanjang 430m itu menghubungkan dua tebing gunung di Zhangjiajie, wilayah Hunan.Jembatan itu membentang 300 meter itu di atas lembah yang disebutkan menginspirasi landskap filem Avatar. 

Ketika dibuka, jambatan itu disebutkan sebagai jambatan beralas kaca tertinggi dan terpanjang di dunia. Sumber menyebutkan, jambatan ini boleh menampung 8.000 pengunjung sehari, namun pengelolanya mengatakan kepada CNN bahwa hingga saat ditutup sementara, jumlah orang yang datang 10 kali ganda lebih banyak.
Para pengunjung melompat-lompat di atas jambatan berkenaan untuk membuktikan kekuatan jambatan.
Pembuktian lebih ekstrim dilakukan dengan menggunakan penukul batu
.....dan membawa kereta melintasi jambatan berkenaan
Pihak pengelola mengumumkan penutupan jambatan itu melalui posting di situs micro-blogging China, Weibo.Mereka tidak pula menyebut tentang lambakan jumlah pengunjung, malah memberi alasan bahawa pemerintah sangat perlu untuk melakukan pekerjaan umum di daerah itu.Namun rombongan-rombongan yang sudah mendaftar untuk kunjungan akhir  'dibenarkan untuk masuk.'
Pengunjung melakukan pelbagai posing di atas jambatan tersebut
Ada yang melakukan aksi seolah-olah terbang di atas jambatan yang transparen itu.
Anak gadis ini mengintai pemandangan lembah di bawah jambatan kaca Zhangjiajie
Susulan pengumuman penutupan, seorang pengguna media sosial menulis: "Saya telah memesan semuanya dan sekarang Anda mengatakan (jambatan itu) ditutup ... Adakah anda ingin mempermainkan saya?"

Inovatif

About Inovatif -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :